• La formación de pregrado de terapia ocupacional en Chile visto desde la perspectiva de los estudiantes: ¿cuál es la percepción de necesidades que tienen los estudiantes de terapia ocupacional en relación a su proceso de formación?
  • Occupational therapy undergraduate education in Chile seen from the students’ perspective: what are the students’ perceptions of their undergraduate education?
Lisette Farías, Cristian López

Resumen

Introducción: La comprensión de la percepción que tienen los estudiantes de Terapia Ocupacional hacia su formación de pregrado representa una parte esencial en el desarrollo y mejoramiento curricular de la profesión.

 

Objetivo: Explorar las percepciones que tienen los estudiantes de Terapia Ocupacional hacia los contenidos y la formación de pregrado en Chile.

 

Metodología: En este estudio cualitativo y fenomenológico, los datos se recolectaron a través de cuestionarios electrónicos autoaplicados. Los cuestionarios fueron suministrados a través de las tecnologías de la información y comunicación, en donde los entrevistados respondieron y remitieron sus respuestas anónimamente a través de internet. Los participantes son estudiantes de la carrera de Terapia Ocupacional de distintas universidades a lo largo del país, de ambos géneros y pertenecientes al rango entre los 18-40 años de edad. En correlación con el enfoque interpretativo-descriptivo de este estudio, el análisis de los datos se realizó a través del método de comparación constante propuesto por Glaser y Strauss y el software ATLAS.ti 5.0.

 

Resultados: Como resultado de los hallazgos de esta investigación, 3 temáticas fueron identificadas; (1) malla curricular y programas, (2) metodologías docentes y (3) relación entre docentes-estudiantes.

 

Discusión: Una mayor participación de los estudiantes en su propia formación de pregrado facilitaría su comprensión de los contenidos y objetivos curriculares, así como les proporcionaría una mejor visión de éstos y sus conexiones a través de los años de estudio de la profesión. Además de proporcionarles una mirada reflexiva y crítica acerca de los contenidos aprendidos y de las herramientas que necesitan desarrollar para la adquisición de éstos.

Abstract

Introduction: Understanding the occupational therapy students’ perception of their undergraduate training is an essential part for the development and improvement of the program.

Aim: To explore the occupational therapy students’ perception of the content and undergraduate education in Chile.

Methodology: In this phenomenological and qualitative study, data were collected through self-administered electronic questionnaires. The questionnaires were provided using  information and communication technology, where the respondents submitted their answers anonymously through Internet. The participants are occupational therapy students between 18-40 years old of both genders from various universities across the country. In correlation with the interpretive-descriptive approach of this study, data analysis was performed using the constant comparison method proposed by Glaser and Strauss and the software ATLAS.ti 5.0.

Results: As a result of the findings of this research, three themes were identified: (1) programme of study, (2) teaching methods, and (3) student-teacher relationship.

Discussion: A greater student participation in their own undergraduate education could facilitate the understanding of the content and  program aims, as well as provide a better view of the connections between them through the years of study. In addition, this study aims to provide the students with a reflective and critical thinking about the learning contents and the tools that they need to develop in order to reach the learning goals of the program.

Relevance for the OT: The results of this study aim to open a dialogue and discussion between students and scholars from different universities regarding the needs of the undergraduate programs as perceived by students of different years of study. Furthermore, this study aims to discuss the methodologies and teaching methods used to provide the set of courses to the students in order to encourage the development and review of these. Finally, this study seeks to promote and encourage constructive criticism and active participation of students in their learning processes and learning.

Palabras clave

Educación profesional; estudiantes área salud; formación de pregrado; terapia ocupacional.

keywords

Professional education; health care students; undergraduate education; occupational therapy.

Texto completo: PDF



DOI: