Efectos Territoriales y Urbanísticos de la transformación de la Ruta 5 en Vía Concesionada de Acceso Controlado: El caso del Corredor de la Ruta 5 "Tramo Ercilla - Gorbea"

Authors

  • María Patricia Henríquez Orellana Académica FAU, U. de Chile

Abstract

In this article the author identifies the effects on the land and the urban planning caused by the changes that occurred in the former Ruta 5 Highway - Chile that now has toll booths and controlled entrances and exits. The author compares this situation to the objective and results of a traditional project of this kind. Some of the important effects are: mobility in a local level, change in the habits on the inhabitants, urban planning, the birth of new transportation infrastructure projects and other projects that may improve Ruta 5 Highwa - Chile.

Keywords:

Infrastructure, national highway, local mobility, urban planning.

Author Biography

María Patricia Henríquez Orellana, Académica FAU, U. de Chile

Arquitecta Universidad de Chile, 1982. Estudios de postgrado en Urbanismo y en Economía de la Infraestructura en la misma Universidad, y de Dinámica de Población en el Centro Latinoamericano de Demografía (CELADE). Actualmente es académica del Departamento de Urbanismo de la U. de Chile y cursa el programa de Doctorado Universidad Politécnica de Madrid - U. de Chile . Conjuntamente se desempeña como consultor permanente, experto en temas de la especialidad, en la Coordinación General de Concesiones del Ministerio de Obras Públicas de Chile.